Bullar för 1,30kr/st



I dag bakar jag bullar!
När jag bakar bullar så gör jag alltid dubbel sats, något annat är ingen idé för maken och barnen äter upp dem så snabbt.

När man handlar i mataffären kan man ofta köpa tre bullar för 20kr.
Fikar man på stan kan man möjligtvis få en bulle för 10kr men ofta kostar de mer än så.

Jag har försökt att räkna ut vad en hembakt bulle kostar. Jag är dålig på exakta butikspriser så jag har tagit till på en höft vad jag TROR att det kostar.

Mjöl 1pkt plus ett par dl från ett till paket ca 14kr
Jäst 2 pkt ca5kr
Mjölk 1l ca 13 kr
Smör ca750g ca 45kr
Kryddor (kanel, salt och kardemumma) ca 7kr
Strösocker 4dl ca 10kr
Pärlsocker ca 5kr
2 ägg ca 5kr

Arbetskostnad, elförbrukning och materialslitage tar jag inte med här för det kan inte vara mycket... och jag bakar för jag har lust och ser det inte som ett arbete.

Tillsammans blir detta 106 kr. Enligt receptet ska det bli 80 bullar. Jag fick ut några fler men har inte räknat hur många så jag räknar på 80 bullar ändå.

106/80 = 1,32

Det är skillnad mot vad en bulle kostar i butik eller på stan.
Fast en bulle på stan kan ändå vara värt sitt pris för då umgås man antagligen med någon och det är något helt ovärdeligt.

Nu blir pojkarna glada när de kommer hem från skola och jobb!



Kommentarer
Postat av: MalmöMicke

Fast visst är det mer ovärderligt att bli bjuden på fika hemma hos någon, och då måste man ju bjuda tillbaka = två ovärderliga fikor istället för en om man nu tar den på stan :)



Fast håller ändå med, nån gång kan man gott unna sig en fika på stan :).

2010-12-18 @ 17:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0