Veckohandling

Har precis kommit hem från Willys där vi har veckohandlat. I dag stannade kvittot på 731,50.

Lite mer än de tre föregående veckorna men nu har vi köpt på oss lite mer basvaror och frysvaror som vi har gjort slut på innan.

Veckan som kommer är det påsklov för pojkarna så vi har köpt lite lätta saker som de kan fixa själva till lunch eftersom vi föräldrar arbetar. Egentligen inte så mycket extra, det som var extra var några snabbnudelpaket och makrill i tomatsås. Jag tänkte steka pannkakor till dem någon dag och så har de pizzabullar som de kan äta någon annan dag till lunch.

Enligt konsumentverket skall en familj på fyra personer där det räknas med att de vuxna tar med matlåda till jobbet och att två pojkar äter lunch i skolan ha en livsmedelskostnad per månad på 5990 kr. Om man slår ut det på fyra veckor blir det 1497 kr per vecka. Då ligger vi bra till i nuläget. Vi brukar dock inte köpa lördag och söndagsmaten när vi veckohandlar så det kommer till på veckans 731,50 som vi handlat för. Då räknar jag med att vi kommer att handla för strax under konsumentverkets rekomendationer för matpriser denna veckan. En månad är ofta lite mer än fyra veckor så jag tror att vi hamnar ungefär vid konsumentverkets rekomendationer. Känns skönt tycker jag!

Veckans matsedel gjorde jag i morse innan alla andra hade vaknat.

Eftersom denna måndag är en ledig dag så skall jag passa på att göra gulasch i dag, det är sådan mat som tar lite längre tid och det gör vi vanligtvis inte på en måndag.

Matsedeln:

Mån:Gulasch

Tis:Gulasch

Ons:Hemmagjorda köttbullar, potatis, sås

Tors:Hemmagjordaköttbullar och pasta

Fre:Tacos

Som jag nämt tidigare spar vi tid genom att laga mat så det räcker för två middagar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0